Aso vulkaan en Nagasaki

2 mei 2018 - Tokio, Japan

maandag 30 april
Met een eigen bus naar de Aso vulkaan, zo'n 2 uur rijden met de bus.
Aso vormt de basis voor een verkenningstocht naar één van de grootste caldeira (grote komvormige krater gevormd door vulkanische activiteit) op een hoogte van bijna 1600 meter.
Van de vijf vulkanische uitstulpingen in de krater met een omtrek van zo'n 130 km., is Nakedake de actiefste. De kabelbaan is bij de laatste eruptie volledig vernield.
Het was mogelijk om een helicoptervlucht te maken boven de krater en dat hebben verschillende mensen van de groep gedaan, Lex ook. Hij vond het een geweldige ervaring.

dinsdag 1 mei
Per trein reizen we door naar Nagasaki. Ook deze stad werd getroffen door een atoombom, bijna tweemaal zo sterk als die van Hiroshima. Dit gebeurde op 9 augustus 1945, 35% van de stad werd verwoest, drie dagen na Hiroshima.
Indrukwekkend zijn de beelden die hier in het museum te zien zijn en alle gedenktekens die herinneren aan die vreselijke tijd.
Vanmiddag met de hele groep gelopen naar het Mount Inasa observatory, 333 meter hoog. Dat was afzien, niets anders dan trappen lopen en dat ook nog in de regen.
Het zou een sprookjesachtig uitzicht op de havens moeten zijn maar door de vele wolken en de regen was het een armoedig gebeuren. Een van de reisgenoten was jarig en had ons een borrel beloofd boven op de berg maar was er zelf nog niet. We hebben ruim anderhalf uur gewacht en zijn toen met 2 anderen met een taxi naar het hotel gegaan, ons wat opgeknapt en zijn toen Chinatown in gegaan om wat te eten.
Lekkere afwisseling dat Chinese eten.

woensdag 2 mei
Er is een tempelwandeling gepland van 4 km. Het regent dat het giet, dus ze gaan maar lekker wandelen alleen zonder ons. Lekker rustig ontbeten en met Freddie en Linda zelf een plannetje gemaakt om met de metro naar de 20 bruggen te gaan wel met de paraplu op natuurlijk. We vonden het best wel stoer om zo zonder reisleider met de metro te reizen, maar het ging best goed.
De Brilbrug of te wel Megane-bashi is een Chinees geschenk aan de stad, het is de oudste brug van Japan. Hij wordt zo genoemd doordat de reflectie van de bogen in de rivier doet denken aan een bril.
Het bleef regenen en daarom zijn we naar de Chinese wijk gewandeld waar we onder een balustrade konden lopen.  's Avonds was het natuurlijk droog en hebben we nog
een wandeling door de Hollandse wijk gemaakt. De Hollanders hadden vroeger een enclave waar alleen handelaren, prostituees en monniken werden toegelaten, in  een van die huizen is een soort café waar we even iets hebben gedronken, daarna naar de Chinese wijk want er moest ook gegeten worden natuurlijk.

1. Carolien:
    2 mei 2018
    Een helikoptervlucht, wat mooi! Ik hoor alleen wel erg vaak dat het regent. Wat ontzettend jammer. Dat hadden we er niet bijgeboekt. Hoop dat jullie verder wel genieten. Tot over een paar daagjes. 😘
  2. Lex en Tineke:
    2 mei 2018
    Na zo'n spectaculaire reis wordt het wel even wennen in Ugchelen maar....hier worden jullie gemist en ontvangen met open armen en....dat heeft toch ook wel wat!
    knuffel van ons!
  3. Corrie:
    2 mei 2018
    Mooie ervaringen, die vergeet je nooit. Jammer van de regen maar als jullie terug komen ontvangen we jullie met mooi weer. Goede vlucht en tot gauw.
  4. Janny en Herman:
    3 mei 2018
    Drukke programma's, jammer van al die regen maar leuk om jullie te volgen, geniet ervan.
  5. Wil en Henk:
    3 mei 2018
    Goh Joke, mooi dat je met je knietjes zo veel trappen op kunt lopen en boven op de berg dan het voldane gevoel te hebben dat je een prestatie hebt neergezet lijkt me heerlijk. We wensen jullie nog heel veel leuke dagen en we blijven mee genieten van jullie belevenissen.
  6. Martine en Wim:
    4 mei 2018
    Wat een fantastische verhalen allemaal. Geniet iedere keer weer van jullie verslag. Wel een druk programma, maar wat zien en ondernemen jullie veel. Nog veel plezier en een goede terugvlucht gewenst. Warme groetjes uit het zonnige Nederland.
  7. Ab & Tinie:
    4 mei 2018
    Mooie verhalen en erg boeiend geschreven. Dit is een reis om nooit meer te vergeten. Goede vlucht terug.
    Na thuiskomst lekker uitrusten en dan waarschijnlijk weer aan het werk met een fotoboek.
    Tot ziens en liefs van ons beiden.